© Jacques Herb
alle rechten voorbehouden 2000-2018
ONZE REIS NAAR BALI (T.G.V. ONS 12,5 JARIG HUWELIJK) VAN 24 NOVEMBER T/M 10 DECEMBER 2008 Deel 2
Inmiddels toch al wel moe van al het lopen en shoppen zijn we met een taxi terug naar Sanur gegaan waar we ons af lieten zetten bij Hardy's (winkelcentrum) want we zouden zeker op deze dag alllebei even willen genieten van een goede massage en we hadden gehoord dat het bij Angels in Hardy's erg goed moest zijn. Nou dat was het zeker!!! Een uur lang van top tot teen met heerlijk aroma therapie voor 10 euro samen!!! We zijn al in heel wat landen op de wereld geweest en hebben ook al heel wat massages gehad maar dit sloeg werkelijk alles, wat geweldig!! Terug naar het hotel namen we weer het plaatselijke Bemo- busje en gingen bij aankomst in het hotel eerst even op zoek bij de strandtenten naar Wim, dit schijnt een goede gids te zijn die Engels maar ook goed Nederlands spreekt en daar zouden we wel wat mee willen afspreken zodat hij ons wat meer van het eiland kan laten zien. Maar helaas was hij er niet, wel ontmoeten we daar in het restaurant, Cees, Annelies en Ruud uit Dinteloord en als snel zaten we gezellig met z'n vijven aan tafel te kletsen. Voor we er erg in hadden was het al 19.00 uur en gingen we allemaal weer onze eigen weg. Jacques wilde vanavond eten bij Trophy (meteen als je het hotel uitkomt rechts) omdat daar ook een live band zou spelen. Dus nadat we opgeknapt en netjes aangekleed waren zijn we daarheen gegaan. We hadden Indonesische kippensoep vooraf en ik had nasi goreng en Jacques had gekozen voor een seafood schotel en als desert namen we flensjes met ijs en chocoladesaus. Tesamen met de drankjes waren we voor dit 3-gangen menu 12.50 euro kwijt!! En hadden we ook nog eens een 7 mans band die speelden!! Om 22.15 uur zijn we weer terug naar het hotel gegaan. We liggen nu dus vrij laat (23.15 uur) in bed voor ons doen hier op Bali :-) ben benieuwd of we er morgen ook weer zo vroeg uit zijn.
Zaterdag 29 november: Iets later als tot nu gebruikelijk was werden we nu om 7.00 uur pas wakker. Hadden ook allebei niet zo heel lekker geslapen. Eerst maar even bijkomen met een kop koffie op het balkon en dan op naar het ontbijt en terwijl Jacques alvast een tafel voor ons reserveerde liep ik gelijk even met de handdoeken door naar het strand om en mooi plekje uit te zoeken in ieder geval twee strandstoelen met een parasol. Na het ontbijt zijn we gelijk even de zee ingedoken, heerlijk !! Tot een uur of 10 op onze standstoel gelegen en toen weer even de dagelijkse hyves blog bijgewerkt en de mail opgehaald en beantwoord. De lunch namen we bij Bobby's want als we aan die saté denken dan loopt het water ons in de mond, dus werd het lekkere saté bij Bobby's Om 14.00 uur hadden we een afspraak voor een Balinese fotoshoot, en als je dan denkt leuk....mutsje op...sjaaltje om en fotootje klaar dan heb je het mis, wij dachten dat het ook zoiets zou zijn, maar nee hoor, we werden in een aparte ruimte helemaal opgemaakt in Balinese stijl en kregen van top tot teen Balinese kleding aan die men ook draagt tijdens de bruiloft. Wat zagen we eruit!!!! Echt lachen gieren brullen, oke de kleding en make-up was klaar dus dan maar even die foto!!! Maar nee het werd een echte complete fotoshoot op tal van verschillende plaatsen in de tuin en aan het strand, al met al zijn we er ruim anderhalf uur zoet mee geweest. Gelukkig wilde Ruud (van de mensen uit Dinteloord die we gisteren ontmoet hadden) van alles wat video-opnames maken zodat we ook bewegende beelden hebben. En geweldig zoveel aandacht er werd besteedt aan alles. Tijdens onze wandeling van de ene foto-locatie naar de andere werden we van alle kanten door toeristen gefeliciteerd, dit was echt lachen, maar ook wel weer een beetje toepasselijk omdat het gisteren immers onze 12,5 jarige huwelijksdag was. We zijn heel benieuwd naar de foto's en de prijs was natuurlijk ook weer erg laag, omgerekend zo'n 20 euro Daarna zijn we even lekker gaan luieren op onze strandstoelen en nog wat in zee “gespeeld”. Toen we tegen 18.00 uur weer terug waren in onze kamer hebben we lekker gedoucht en zijn daarna bij Cemara gaan eten, toen we daar aankwamen werden we al meteen hartelijk ontvangen en werd Wim aan ons voorgesteld. Over Wim hadden we thuis op internet al veel positieve dingen gelezen, hij schijnt een zeer goede Balinese gids te zijn die ook nog eens goed Nederlands spreekt. Dus wij wilden ook wel een dagje met hem op stap om wat echte Balinese cultuur op te snuiven. Al snel bleek dat het een heel gezellige man is en we hebben gelijk een afspraak gemaakt voor a.s. dinsdag, hij komt ons dan om 9.00 uur ophalen in ons hotel en gaat dan de hele dag met ons op stap. We hebben ook weer heerlijk gegeten vanavond, Dit keer namen we op aanraden van Wim, een typisch Balinees gerecht, Sedung Sapi (pittig gekruid rundvlees) en als dessert gebakken banaan met ijs. Moe en ons buikje weer helemaal rond gegeten wandelden we om 21.00 uur terug naar onze kamer, we gaan nu lekker een film kijken op de laptop en dan zal het zeker niet lang duren eer we weer moe maar voldaan in slaap vallen. Morgen is er weer een dag.
Zondag 30 november: Vanmorgen al vroeg de handdoeken op het strand gelegd, en daarna eerst op ons gemak gaan ontbijten en internetten, gewoon de dagelijkse dingen doen dus. De zon was al heel vroeg heel erg warm en de zee heel rustig, dus dat betekende dat het vandaag echt weer was om onze gekochte luchtbedjes op te blazen, maar dat viel even vies tegen. Jacques heeft het zo'n 10 minuten geprobeerd, maar met zo'n veiligheidsventiel blaas je je een ongeluk en er gebeurd weinig of niets. Dus hij op zoek naar en Balinees die dit klusje even voor hem wilde klaren en ja hoor na ca. een half uur kwam hij terug met 2 opgeblazen luchtbedjes. Dus wij gingen heerlijk de zee op met ons luchtbedje en dan maar dobberen, omdat we wisten dat er toch best een sterke stroming stond en je dus binnen no time weer aan zou spoelen op het strand, had ik een riem meegenomen die we een eind verder in zee om de boei heen gooiden zodat we daar mooi op 1 plek bleven dobberen. En dan natuurlijk steeds lekker nathouden mmmmm heerlijk zo konden we het wel een hele tijd uithouden! Ondanks dat je constant water over je heen gooit ging het verbranden gewoon door, helaas. Daardoor hadden we het 's middags in de wind zelfs koud!! Puur omdat we toch verbrand waren. Dit was echt een luierdagje en 's avonds zijn we op tijd zo tegen 18.30 uur een hapje gaan eten bij Double Dutch of terwijl de Heineken bar, nou dat was ook niet echt om over naar huis te schrijven, gek he dingen die anderen soms aanbevelen vonden wij ontzettend tegenvallen. Hier vonden we prijs / kwaliteit echt niet in verhouding en er zat helemaal niemand daar, wij waren de enigen. Omdat we alletwee gewoon moe waren van het nietsdoen, zal de zon wel zijn die alle energie uit je haalt, zijn we na het eten lekker terug gegaan naar ons hotel en hebben de nieuwste fim van James Bond gekeken (Quantum of Solace), maar verder als een kwart van de film kwamen we niet en zijn we in slaap gevallen, weer heel erg vroeg, het was nl. Pas 21.15 uur!!
Maandag 1 december 2008: Wakey, wakey, om 6.30 uur werd ik wakker door de zonnestralen en heb snel iets aangetrokken en ben met de handdoeken naar het strand gewandeld en heb daar weer een mooi plekje uitgezocht. Deze morgen had de zee zich helemaal teruggetrokken en kon je zeker een kilometer lopen over wat droog gevallen was. Bijzonder gezicht was dat. Terug in de kamer en lekker kopje koffie gemaakt en Jacques wakker gemaakt. Ontbijt en internet zoals dagelijks. Lekker aan het strand onder de parasol gelegen omdat we niet verder willen verbranden, ook wat excursies voor de rest van de week vastglegd. Ons programma ziet er nu als volgt uit: morgen gaan we met Wim de binnenlanden in met o.a bezoek aan Ubud en de vulkaan en jungle en watervallen. Woensdag gaan we zeilen en snorkelen en naar Turtle island en dan 's middags zijn als het goed is de foto's van de Balinese fotoshoot klaar (zouden eigenlijk vandaag al klaar zijn!) en 's avonds komen ze Jacques zijn bestelde pak brengen. Donderdag stranddag. Vrijdag cruise naar Lembognan island. Zaterdag naar Kuta en daarna zonsondergang en vis eten in Jimboran en dan is onze vakantie helaas al weer bijna voorbij maar daar moeten we nu nog even niet aan denken. Ook zijn we nog even met een taxi naar de bank geweest en naar winkelcentrum Hardy's waar we wat zonnecreme met een hogere beschermingsfactor en lippenbalsem gekocht hebben en Jacques had zoals hij beloofd had voor de dames van de massagesalon en gesigneerde foto meegenomen, nou dat was wat toen we daar aankwamen werden we al luidkeels enthousiast door de dames ontvangen en de hilariteit werd nog groter toen ze de foto's kregen! Natuurlijk wilden alle andere meisjes toen ook wel heel graag een gesigneerde foto van deze “beroemdheid” ! Jammer dat ik vergat het op video op te nemen want het was echt hilarisch. Toen we weer naar buiten naar onze taxi liepen, werden we nageroepen en nagelopen door een massage- meisje en een Balinese man, deze kon ons nog net voordat we weg wilden rijden tegenhouden en zei tegen Jacques, wat een eer dat ik de zanger van Manuela in levende lijve mag ontmoeten hier op Bali, het bleek Frank, de eigenaar van Salon Angel in Hardy's te zijn en hij sprak gewoon Nederlands, was erg leuk! Vanavond hebben we heerlijk gegeten bij Bobby's, dit ligt als je ons hotel uitloopt via de boulevard gelijk als 1e eettent op het strand, we namen gefrituurde garnalen vooraf en dit was echt een vol bord! Als hoofdgerecht namen we nasi met allerlei soorten vlees, garnalen, ei, sate, kroepoek en gestoomde groente. Was erg lekker! En als desert wilden we eigenlijk ijs maar helaas de vriezer was vanmiddag kapot gegaan dus helaas geen ijs, maar we zaten inmiddels al zo vol dat we gewoon een capuccino en een koffie (kannetje) namen. Alles bij elkaar kostte dit omgerekend, 12 euro voor 2 personen en o ja daar zat ook nog 2 spa rood bij! We hebben nu al bij de diverse zgn aanraders via internet gegeten (Ming en Double Dutch, maar Bobby's beviel ons nog het beste tot nu toe en was verreweg ook nog eens de goedkoopste) Aanrader dus! Daarna naar onze kamer gegaan want we zijn hier echt lekker moe 's avonds, we moesten James Bond ook nog even afkijken maar ook deze keer lukte ons dat niet, om 22.15 uur vielen onze oogjes alweer dicht. Of het nu door het heerlijk gekruide eten komt of door wat anders, maar toevallig werden Jacques en ik na ruim 2 uur alletwee wakker met een nachtmerrie! Dus even samen wat gedronken en nog even de tv aangezet voordat we om 01.30. uur weer gingen slapen. Morgen om 9.00 uur worden we opgehaald in de lobby maar heb voor de zekerheid nu maar de wekker gezet, ook al zijn we iedere morgen voor 7.00 uur al op hier maar dan zal je altijd zien dat je je nu verslaapt en oordat we de binnenlanden ingaan moeten we toch eerst goed ontbijten.
Dinsdag 2 december: Na een nacht van nachtmerries waarschijnlijk door het gekruide eten, schrok ik vanmorgen om 7.50 uur pas wakker....oeps, dat werd opschieten, dus snel Jacques wakker gemaakt en naar het ontbijt daarna opgeknapt en precies om 9.00 uur waren we in de lobby present waar Wim onze gids die heel goed Nederlands spreekt, ons al stond op te wachten. En wat zag hij er mooi uit, compleet in Balinese kleding. Al snel gingen we op weg. Wat gelijk opvalt als je eenmaal een stukje aan het rijden bent is de rijke plantengroei, zoveel groen, echt overweldigend! Eerst gingen we naar Ubud een echt kunstenaarsdorpje, daar bezochten we een zilver / goudsmid die ons een uitleg gaf over het maken van zilveren sieraden. Echt prachtig wat voor een fijne dingen ze daarvan maakten. Goud is er in veel mindere mate op Bali en Jacques zoekt al een tijdje naar een tijger of tijgerkop hanger voor aan zijn halsketting en aangezien ze hier (bijna) alles kunnen maken dachten we nu wel te kunnen slagen....maar helaas dit was ook voor hen onmogelijk. Daarna bracht Wim ons naar een houtsnijwerkbedrijf waar we de Balinezen aan het werk zagen wat een precisiewerk zeg en wat een kunstwerken, ongelofelijk, we keken onze ogen uit. We kregen ook uitleg over de houtsoorten die er gebruikt werden. Toen op naar de schilderkunstwerken, ook hier weer ware kunstenaars, zonder dat er van Gogh of Rembrand op staat, maar net zo mooi of misschien nog wel mooier, immens grote doeken hingen er en natuurlijk weer in prachtige in hout bewerkte lijsten ingeraamd. Onderweg hebben we ook gezellig ergens koffie gedronken, en Wim heeft ons heel veel uitgelegd over de Balinese cultuur, erg interessant! We kwamen natuurlijk door diverse dorpjes en echt waar je ook kijkt, winkeltjes, winkeltjes, winkeltjes onvoorstelbaar je snapt eigenlijk niet waar ze van bestaan. Zo kwamen we ook langs een lagere school en aangezien we van thuis een hele hoop balpennen en stiften hadden meegenomen zijn we daar even gestopt en hebben we daar alles uitgedeeld aan de kinderen die het dankbaar en beleefd aannamen. Natuurlijk zijn we ook gestopt bij het apenbos. We hadden een tros bananen gekocht en werkelijk in een mum van tijd kwamen er van alle kanten makaken op de lekkere bananen af. Ze hingen aan Jacques zijn broek, sprongen in zijn armen om hem maar zo snel mogelijk van al die bananen te ontdoen. Dit was echt een prachtig gezicht. Het bos waar deze makaken in leven is ook betoverend, met zoveel groen en grote bomen met lianen en beekjes en bruggetje, echt dit moet je gezien hebben en echt overal apen!! Toen we weer verder reden kwamen we langs een dorp Petulu, wat bekend stond om zijn witte vogels, een soort reigers, Kokokan genaamd. Die zag je echt overal vliegen, ziten, lopen en alleen in dit dorp op Bali, erg apart. Hierna volgde een wat langere rit langs prachtige rijstvelden naar de mooiste tempel van dit deel van Bali, volgens Wim, Gunung Kawi genaamd, en mooi en groots was het, maar eer we er waren moesten we een straat met diverse winkeltjes door en daarna zeker zo'n 300 treden afdalen voordat we bij de tempel aankwamen. Ook langs de trap alleen maar souvenierwinkeltjes en dan te bedenken dat wij op dat moment de enige toeristen waren, die niet eens wat kochten. Indrukwekkend was de tempel wel. Maar toen toen moesten we na een tijdje toch ook weer naar boven.....pppffffffffff ruim 300 hoge ongelijke treden op, nou ik kan je vertellen dat mijn conditie dus erg tegen viel! Bijna boven hebben we op een terrasje wat gedronken en een heerlijke noodlesoep gegeten. Uitgerust en voldaan begonnen we aan het laatste stukje van de klim. Er stonden nog 2 dingen op het programma,het volgende wat Wim ons ging laten zien was de nog werkende vulkaan, Gunung Batur, en het daaraan liggende grootste zoetwatermeer, Danau Batur. We stopten op een uitkijkpunt Penelokan, maar jeetje, wat waren de verkopers hier agressief, ze wilden je kosten wat kost iets aansmeren, dus snel maar even wat fotootjes gemaakt en heel vlug de auto weer in, want dit was niet echt leuk!! Het uitzicht was overigens wel adembenemend. Hierna vervolgden we onze weg en stopte Wim nog een keer bij hele mooie rijstvelden die echt op terrassen lagen, rijstvelden worden dus Sawah genoemd. Hier ook weer vele souvenierverkopers die je iets wilde aansmeren, maar we gingen eerst foto's maken, gaven een oude Balinees wat geld en gingen toen met een juk met aan beide kanten een mand met rijst, wat wel zo'n 20 kilo woog, op de foto. Dit was het laatste wat we deden op deze mooie, boeiende, en zeer geslaagde dag. Natuurlijk met dank aan Wim, waar we heel veel wijzer van geworden zijn. Mocht je ooit naar Bali gaan en een goede gids zoeken, vraag dan naar Wim, die meestal 's avonds wel te vinden is in Sanur bij Cemara Beach, 1 van de strandrestaurants naast Hotel Sanur Beach. Terug in onze hotelkamer om ca 18.15 uur waren we erg moe maar zeer voldaan en gingen we gelijk nog even naar de lobby om te internetten omdat we daar vanmorgen geen tijd meer voor hadden gehad. Daarna gaan eten, deze keer bij Donalds (het 2e strandrestaurant naast Hotel Sanur Beach) en ook deze keer was het weer erg lekker en goed, Jacques nam een Tbone steak met friet en groenten en ik naam gefrituurde garnalen in knoflook met rijst en als dessert nam Jacques gefrituurde banaan met ijs en ik ijs met vers fruit, maar jeetje ik kreeg me daar een grote coupe!! Die kon ik dus echt niet op. Tesamen met de drankjes en fooi waren we weer maar 13 euro kwijt!! Voor ons doen liggen we vandaag laat op bed want het is nu inmiddels 23.00 uur!! Morgen weer een nieuwe leuke Balinese dag!! Woensdag 3 december 2008: Vanmorgen werden we om 6.45 uur wakker van een harde storm dachten we, maar het was een echte tropische stortbui, wat een lawaai was dat zeg! Toch nog even lekker samen ingedut en om 9.00 uur zijn we opgestaan en naar het ontbijt gegaan. Deze keer was het hele ontbijtrestaurant vol en alle tafeltjes bezet, vorige dagen hadden ze nl. 2 restaurants open voor het ontbijt en vanaf vandaag maar 1, en dat was duidelijk te merken, maar Jacques zou Jacques niet zijn :-) als hij daar niet even iets van zei bij de chef van het ontbijtrestaurant en zo werd er een restaurantgedeelte bij geopend, want natuurlijk waren wij niet de enige die geen plaats hadden maar waarschijnlijk wel de enige die daar hun beklag over deden. Dus weer meerdere mensen blijgemaakt! Om 10.30 uur hadden we afgesproken met Kayan van boot nr 100 die met ons zou gaan varen, snorkelen en naar Turtle Island. Wij netjes op de afgesproken tijd op de afgesproken plek maar waar we ook informeerden geen Kayan!! Dus we zagen ons tripje al in het water vallen. Dan maar even bij Cemara koffie drinken nadat we eerst weer een paar shops “ingetrokken” waren. Nog maar een t-shirt en 2 paar water clogs gekocht, ppffff erg vermoeiend steeds dat afdingen. We wilden net weer terug naar het strand of wembad lopen om dan maar een rustig dagje in de zon door te brengen toen we ineens geroepen werden...Mister Jack, mister Jack en tot onze verbazing was daar ineens Kayan, bleek dat we elkaar net gemist hadden omdat hij naar de wc was, tja dat moet ook gebeuren he! Dus kon onze boottrip alsnog doorgaan, inmiddels een uurtje later dan gepland, maar ach we hebben toch vakantie :-) We zijn op een sampan (balinese zeilboot) de zee opgegaan en hebben gesnorkeld en Kayan had brood in een plastic zakje voor de vissen en vissen hebben we gezien zeg, werkelijk prachtig, zoveel vissen, kleuren, grote, kleine en honderden om je heen terwijl je steeds wat brood uit het zakjes duwde. Schitterend!!!! Na een half uurtje snorkelen zijn we richting Turle Island gevaren, maar van A naar B met een zeilboot is wel even wat anders als met een motorboot, we moesten echt zigzaggen over het water om bij Turtle Island te komen, maar Kayan was een zeer goede zeiler dus dat konden we met een gerust hart aan hem overlaten. Aangekomen bij Turle Island was het wel even wat anders als wat wij in gedachten hadden, we kwamen in een soort schildpadden reservaat waar ze de zeeschildpadden op lieten groeien in grote bakken en we zagen ze dan ook van een paar weken oud tot 3 hele grote van enkele jaren oud. Maar allemaal dus in “gevangenschap” en wij dachten dat we op een eilandje zouden komen waar ze in alle vrijheid rondliepen, en zwommen en eieren legden etc. Helaas was dit dus niet wat we er ons van voorgesteld hadden. En dan mensen pas op voor de 2 verkopers die je gelijk daar opvangen en slechts 2 manden met koopwaar hebben!! We wilden hen een plezier doen door wat van ze te kopen maar terwijl ik het geld gaf aan de vrouw voor wat we gekocht hadden , deed de man de gekochte spullen in een zakje en in mijn tas. Later bleken het 2 hele andere dingen te zijn! Dus wees gewaarschuwd laat je niet afleiden en hou alles goed in de gaten!! De boottcht was zalig en zo op het water heerst er een serene rust met alleen het geluid van de golven en het water wat tegen de boot klotst, echt genieten. Om ca. 15.00 uur waren we weer aan wal en zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen en hebben heerljk nog gewommen in zowel zwembad als de zee. Om 17.45 uur zaten we netjes in de lobby omdat om 18.00 uur Jacques zijn op maat gemaakte witte pak gebracht zou worden, kon ik ondertussen nog even de hyves blog bijwerken en de mail checken. Om 18.25 uur arriveerden Johnny & Alex de Koster (vader & zoon) en heeft Jacques het pak gelijk gepast en het zag er supermooi uit en het zat als gegoten, prachtig!! Terug in de kamer stond ons alweer de volgende leuke verrassing te wachten.......de foto's van de Balinese fotoshot werden netjes bij onze kamer afgeleverd. En ze zijn echt leuk en mooi geworden de foto's van onze 2e huwelijksreis t.g.v. ons 12,5 jarig huwelijk. Daarna bij Cemara Beach (1 van de 3 restaurants op het strand naast Hotel Sanur Beach) gaan eten en weer een 3 gangen menu incl drankjes en fooi voor 13 euro! Nog even gezellig wat gekletst met Annelies, Cees en Ruud uit Dinteloord en om ca 22.00 uur naar onze kamer gegaan. Nog even wat foto's op de laptop gezet en bekeken en natuurlijk het dagverhaal getikt. Morgen weer even een rustdag. Einde Bali deel 2 Ga naar Bali deel 3